Markkanen Jouni

Poliittinen sihteeri, kauppatieteiden maisteri

Syntymävuosi: 1987

Puhelinnumero: 040 542 9514

Ympäristön kestokyky luo puitteet, joiden sisällä meidän tehtävänä on antaa ihmisille mahdollisimman hyvät edellytykset löytää oma polku onnellisuuteen!

Muut ehdokkaat Pirkanmaan vaalipiirissä

Ala-Kaarre Pirjo

Kouluttaja, yrittäjä

Kotipaikka: Virrat

Syntymävuosi: 1970

Atk-kouluttaja, vaimo ja äiti. 10 vuoden kokemus politiikasta. Ylä-Pirkanmaan ehdokas Virroilta – maakunnan ääni kuuluviin. Olen asioihin perehtyvä ja kantaa ottava.

Haavisto Jussi

Yrittäjä, rakennusinsinööri

Kotipaikka: Kangasala

Syntymävuosi: 1970

Arvojani ovat työ, turvallisuus ja oikeudenmukaisuus.
Äänestä Jussi eduskuntaan nuorten työllistymismahdollisuuksien parantamiseksi,
normienpurkutalkoiden jatkamiseksi sekä kannustinloukkujen purkamiseksi!

Ikonen Anna-Kaisa

Valtiosihteeri, YTT

Syntymävuosi: 1977

Olen valtiovarainministerin ja Kokoomuksen ministeriryhmän valtiosihteeri ja kuulun valtiovarainministeriön ylimpään johtoon. Toimin lisäksi Tampereen yliopistossa työelämäprofessorina, Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtajana ja Pirkanmaan maakuntahallituksen varapuheenjohtajana. Parhaiten minut tunnetaan Tampereen edellisenä pormestarina. Olen kahden lapsen äiti.

Olen ensimmäistä kertaa ehdolla eduskuntaan. Edustan sekä uutta voimaa että laajaa kokemusta poliittisesta johtamisesta. Olen rakentanut monipuolisen yhteiskunnallisen asiaosaamisen, vahvat vaikuttamistaidot ja laajat alueelliset, valtakunnalliset ja kansainväliset verkostot. Ne haluan kansanedustajuuden kautta tuoda yhteiseen käyttöön Suomen ja Pirkanmaan parhaaksi.

Suomea on kehitettävä rohkeasti, vastuullisesti ja välittäen. Visioni on Suomi, joka luo hyvinvointia ja elinvoimaa kestävästi. Menestyksemme rakennetaan koulutuksen ja osaamisen avulla. Suomen tulevaisuuden on oltava tarina turvallisesta ja sujuvasta arjesta, puhtaasta luonnosta ja hyvinvoivista ihmisistä.

Jaskari Harri

kansanedustaja, yrittäjä, HL

Syntymävuosi: 1964

Puhelinnumero: 050 512 2874

Ystävän S. Wallinheimon sanoin: “Harri on erittäin motivoitunut joukkuepelaaja. Hän tuntee työnsä kautta sekä yliopistomaailman, busineksen että politiikan.

Jussila Anne-Mari

koulutus- ja kehittämisjohtaja, liikuntatieteiden maisteri

Syntymävuosi: 1977

Puhelinnumero: 044 288 2123

Olen 41-vuotias ruuhkavuosia elävä perheenäiti ja asun Tampereella Vehmaisissa. Olen avioliitossa ja minulla on kolme lasta (5, 11 ja 13). Toimin tällä hetkellä yksityisen terveyden edistämisen tutkimus- ja asiantuntijakeskuksen koulutu s- ja kehittämisjohtajana. Olen peruskoulutukseltani opettaja ja olen tehnyt yläkoulun opettajan töitä urani alkuvaiheessa. Omaan vahvan osaamisen myös luottamustoimista usealta eri saralta, toimin mm. Tampereen kaupunginvaltuutettuna. Teen tällä hetkellä lisäksi jatko-opintoja Tampereen yliopistolle Lääketieteen yksikköön.

Olen arjen rautainen ammattilainen ja perheiden hyvinvointi on minulle sydämen asia. Kehitän yhteiskuntaa ihmisiä kuunnellen ja laajaa yhteistyötä tehden. Yrittäjyys ja jatkuva oppiminen ovat perusasenteitani ja ne kantavat meitä jokaista elämässä eteenpäin. Terveellisen ja turvallisen tulevaisuuden rakentamisen perustana on oltava kestävä kehitys ja talous.

Ystävät luonnehtivat minua sanoin: vauhdikas, päättäväinen, tunnollinen, aikaan saava, innostunut, terävä järki ja kieli, moniosaaja, puhelias, empaattinen, reilu, eloisa, ajan hermolla oleva ja tekijä.

#ratkaisija #tuorekasvo #äänestä2019

Kaartinen Sirja

Erikoislääkäri

Syntymävuosi: 1972

Olen 46-vuotias erikoislääkäri Tampereelta. Potilastyöni ohessa toimin luottamusmiehenä. Pääteemani ja arvoni ovat julkisen terveydenhuollon toimintakyvyn turvaaminen, ympäristönsuojelu, suvaitsevaisuus.

Kinnunen Jari

Rikosylikomisario, HTM

Kotipaikka: Nokia

Syntymävuosi: 1960

Puhelinnumero: 045 227 0800

Turvallisen Suomen edistäjä. Kriisinhallintaveteraani yli  kahdeksan vuoden kokemuksella, kiihkotonta kansainvälisyyttä.

Nokian kaupunginvaltuuston ensimmäinen varapuheenjohtaja. Urheiluvaikuttaja. Yhteistyöllä asioita eteenpäin.

Suurperheen isä ja isoisä. Lapsille ja nuorille turvattu tulevaisuus.

Kiuru Pauli

Kansanedustaja, FM, MBA

Kotipaikka: Valkeakoski

Syntymävuosi: 1962

Puhelinnumero: 040 540 6937

Motto: LIIKETTÄ, SISUA, TOIVOA

LIIKETTÄ, SISUA, TOIVOA

Koulutukseni, työurani ja kokemukseni eduskuntatyöstä antavat hyvät edellytykset myös kolmannelle kaudelle.

Koulutukseltani olen FM, MBA sekä historian ja yhteiskuntaopin opettaja.

Työkokemusta on muun muassa yrittäjyydestä, kaupungin viestinnästä ja markkinoinnista sekä tietysti kymmenen vuotta ammattilaisurheilua nuorena.

Haluan vaikuttaa. Luotan Pirkanmaan sekä Suomen tulevaisuuteen. Politiikka on kestävyyslaji, jossa tarvitaan sosiaalisia taitoja sekä verkostoja.

Suurin kiinnostukseni kohdistuu turvallisuuteen, ympäristöön, yrittäjyyteen sekä koulutukseen.

Eduskunnassa olen tehnyt työtä ympäristö-, sivistys-, puolustus-ja valtiovarainvaliokunnissa sekä hallinto- ja turvallisuusjaostossa. Lisäksi olen eduskunnan kirjaston hallituksen puheenjohtaja.

Olen naimisissa ja minulla on kaksi lasta. Harrastan liikuntaa, lukemista ja vaelluksia.

Suomi tarvitsee liikettä, sisua ja toivoa. Hyvinvointi syntyy koulutuksesta, työstä ja yrittäjyydestä.

TEESINI:

1. Peruskuntoa koulutuksella, tutkimuksella ja sivistyksellä

2. Lisäkuntoa työllä – kannustavuutta ja joustavuutta

3. Kilpailukuntoa yrittäjyydellä – byrokratiaa kevennettävä

4. Ympäristöarvot turvattava taloudellisesti kestävällä tavalla

5. Vanhukset hoidettava ihmisarvoa kunnioittaen

6. Rata- ja tiehankkeisiin vauhtia

7. Poliisin ja oikeushallinnon resursseja lisättävä

8. Maahanmuuttoon realismia

Kostiainen Leena

Rehtori, kaupunginvaltuutettu, Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallituksen puheenjohtaja

Syntymävuosi: 1966

Lapset, nuoret ja terveys ovat ykkösagendani. Vaikka suurimmalla osalla suomalaisista menee hyvin, liian moni nuori syrjäytyy ja liian moni vanhus kokee turvattomuutta. Meidän on pystyttävä parempaan!

Leino Ida

Aluekoordinaattori, luokanopettajaopiskelija

Syntymävuosi: 1993

Olen Ida Leino 25-vuotias tuleva luokanopettaja ja Pirkanmaan Kokoomuksen nuorin eduskuntavaaliehdokas. Kotoisin olen Sastamalasta. Opiskelen Tampereen yliopistossa koulutuspolitiikan ja koulutuksen hallinnan maisteriohjelmassa. Työskentelen tällä hetkellä Pirkanmaan ja Hämeen Kokoomusnuorten aluekoordinaattorina.

Olen 5-vuotiaana ilmoittanut, että minusta tulee Suomen presidentti. Yläkouluaikana aloin jakaa jo kutsuja välitunneilla Linnan juhliin. Nyt otankin sitten ensimmäisen askeleen kohti eduskuntaa. Haluan kantaa korteni kekoon yhteiskunnan hyväksi. Luoteeltani olen myös auttavainen ja koen, että pystyn politiikan ja tulevan ammattini kautta auttamaan ihmisiä.

Vaalien alla haluan nostaa esille huolen koulutuksen ja osaamisen tulevaisuudesta. Koulutukseen on panostettava seuraavalla hallituskaudella. Toinen huoleni liittyy ilmastonmuutokseen. Meidän tulee edistää vastuullista ilmastopolitiikkaa, jotta tämä maapallo on olemassa vielä seuraavillekin sukupolville. Sydäntäni lähellä on mahdollisuuksien tasa-arvo. Jokaisella tulee olla mahdollisuus yltää elämässään parhaimpaansa taustasta huolimatta.

Minulle on tärkeää, että päätöksenteossa otetaan huomioon myös tulevat sukupolvet. Tehdään sellaisia päätöksiä, että meillä on taata hyvä tulevaisuus lapsillemme ja lapsenlapsillemme.

Ojares Juho

Projekti-insinööri, DI, Valtuustoryhmän PJ

Kotipaikka: Ylöjärvi

Syntymävuosi: 1991

Perheyrittäjätaustainen rakennustekniikan diplomi-insinööri. Yrittäjyyden arvostus ja periksiantamattomuus tulevat minulle verenperintönä. Suomen ja suomalaisten on aika mennä eteenpäin!

Rajala Petri

Kauppatieteiden kandidaatti, kaupunginvaltuutettu

Syntymävuosi: 1993

Puhelinnumero: 0400 631 875

Moro!

Olen tamperelainen kaupunginvaltuutettu, kansanedustajaehdokas ja pian maisteriksi valmistuva kauppatieteiden opiskelija. Pyydän luottamustasi eduskuntavaaleissa, koska palan halusta vaikuttaa Suomen asioihin ja edistää kansamme parasta. Uskon vapaaseen, oikeudenmukaiseen ja sivistyneeseen Suomeen, jossa saa tehdä ja jossa kannustetaan itsensä kehittämiseen ja ahkeruuteen. Politiikka on minulle kutsumus, ja eduskunnassa vaikutetaan keskeisesti Suomen asioihin. Siksi olen ehdolla kansanedustajaksi. Tahdon tarjota tietoni, taitoni ja kaikkeni suomalaisten käyttöön kansanedustajana.

Politiikan lisäksi pidän urheilusta, lukemisesta, elokuvista, kielistä ja matkailusta. Harrastan maratonjuoksua ja seuraan tamperelaisten joukkueiden otteluita. Pidän lukemisesta sekä uuden oppimisesta ja arvostan yleissivistystä.

Minuun ja ajatuksiini voit tutustua verkkosivuillani sekä Facebook- ja Twitter-sivuillani. Vastaan mielelläni kysymyksiin, älä epäröi ottaa yhteyttä.

Rautakorpi Ari

insinöörieverstiluutnantti evp

Kotipaikka: Pirkkala

Syntymävuosi: 1957

Puhelinnumero: 045 216 4610

Insinöörieverstiluutnantti evp, Pirkkalan kokoomuksen puheenjohtaja ja valtuutettu.

Sasi Ilkka

valtuustoryhmän pj, HK

Syntymävuosi: 1986

Puhelinnumero: 050 412 3703

Olen 32-vuotias KOK valtuustoryhmän pj, HK Tampereelta. Omaan 17 vuoden kokemuksen politiikasta paikallistasolta kansainvälisiin asioihin saakka. Toimin kiinteistöalalla ja harrastan mm. melontaa.

Tällä hetkellä toimin siis Tampereen valtuustoryhmän puheenjohtajana, kymmenettä vuotta kokoomuksen kaupunginvaltuutettuna, seitsemättä vuotta kaupunginhallituksen jäsenenä ja kuudetta vuotta kaupunkiseudun seutuhallituksen jäsenenä. Olen vetänyt Tampereen valtuustoryhmien puheenjohtajatoimikuntaa ja Tampereen budjettineuvotteluja. Toimin myös Pirkanmaan maakuntavaltuutettuna sekä Kokoomuksen puoluevaltuutettuna.

Teesini eduskuntavaaleissa 2019 ovat:

1. TYÖ ON PARASTA SOSIAALITURVAA. Palkansaajan ja työeläkeläisen verotusta on kevennettävä. Sosiaaliturvan on oltava vastikkeellista. Työntekijät ja yrittäjät kykenevät poliitikkoja paremmin sopimaan työmarkkina-asioista.
  2. VÄLITTÄMISTÄ EI TULE ULKOISTAA VALTIOLLE.Yhteiskunnan on tuettava omaishoitoa, joka on laadukkainta hoivaa. Seniorikotihoivan ohella tuoreille perheille ja erityisesti äitiyden kustannuksiin on kohdennettava tukea. Perheiden ja omaisten vapaus valita olkoot keskiössä.
  3. OMAISUUDEN SUOJA ON PERUSOIKEUS.Kiinteistöjen/taloyhtiöiden oikeudet tulee asettaa keskiöön maankäyttö- ja rakennuslain kokonaisuudistuksessa. Keskussuunnittelijan on kunnioitettava omistajan oikeuksia. Rantoja ei tule sosialisoida.
  4. OPETUKSESSA HUIPULLE. Tampereen uuden yliopiston (T3) perusrahoitus tulee varmistaa ja fuusiokustannukset huomioida lisärahoituksella. Tavoitteena on huippuyliopiston status Aalto-yliopiston rinnalla. Peruskoulu on sivistyksen perusta.
  5. PÄÄRADOILLE RAHOITUSTA. Valtion tulee osallistua suurten kaupunkiseutujen raidehankkeisiin vähintään kolmanneksella ja edistää lähijunaliikennettä. Valtateiden 3, 9, 12 liikenteellinen sujuvuus tulee varmistaa.
  6. PIRKKALAN KANSAINVÄLISET LENNOT TURVATTAVA.Tampere-Pirkkalan lentoasema tulee saada osaksi kansainvälistä EU:n TEN-T ydinverkkoa. Myös Hornetit kaipaavat Pirkkalaa.
  7. EUROOPAN ULKORAJOJA TARVITAAN. Ulkomaalaisten laillista maahantuloa, opiskelua ja työllistymistä Suomeen on helpotettava. Laittomasti Eurooppaan saapuvat tulee ohjata takaisin lähtöruutuun tai lailliselle tielle.
  8. RAHALIITON TULEVAISUUS ON VARMISTETTAVA.Suomen tulee tukea Pohjois-Euroopan Hansa-maiden tiukan talouslinjan blokkia Euroopan Unionin sisällä.
  9. ILMASTONMUUTOKSEEN TULEE VASTATA. Päästöjä vähennettäessä energiaverotuksen on oltava lähdeneutraalia ja tukia on karsittava. Ydinenergiaa on edistettävä ja kivihiiltä suitsittava.
  10. VAPAUTTA OMALLA VASTUULLA. Keinotekoista holhousta on vähennettävä. Monopolin sijaan esim. alkoholin ulosmyyntiä kaupoista ja ravintoloista tulee mahdollistaa. Sananvapaus on ihmisoikeus.

Satonen Arto

kansanedustaja, YTM, opettaja

Kotipaikka: Sastamala

Puhelinnumero: 09 432 3110

Kansanedustaja v. 2003. Kansantaloustieteen opettaja ja yrittäjä. Suuren valiokunnan puheenjohtaja, aiemmin varapuhemies ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja. Harrastan urheiluseuratoimintaa ja kirjallisuutta.

Saxberg Susanna

Erityisopettaja

Kotipaikka: Akaa

Syntymävuosi: 1966

Erityisopettajana minulle on tärkeää lasten ja nuorten hyvinvointi, mahdollisuuksien tasa-arvo, laadukas perusopetus turvallisessa, nykyaikaisessa ympäristössä ja koulussa, jossa ei kukaan sairastu sisäilman takia.

Tärkeää oli myös se, että työn tekeminen olisi aina kannattavampaa kuin se, että leikkii kuollutta kotisohvalla. Tyhmät ja toimimattomat järjestelmät pitää purkaa ja korjata niin, että ihmisillä on lupa tehdä töitä silloin, kun siihen on mahdollisuus. Ilman että systeemi rokottaa aktiivisuudesta.

Menestyvistä yrityksistä maamme saa verotuottoja, joilla pidetään vanhukset, lapset, syrjäytyneet – kaikki – mukana ja hoidetaan asiallisesti ne, ketkä tarvitsevat hoivaa ja apua.

Träskbäck Jocka

Yrittäjä

Kotipaikka: Lempäälä

Syntymävuosi: 1974

Jocka Träskbäck on 44-vuotias yrittäjä ja perheenisä, joka toimii useiden yritysten lisäksi myös Lempäälän kunnanvaltuutettuna (kok) sekä Lempäälän kunnanhallituksessa ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirin valtuustossa.

Vikman Sofia

Kansanedustaja, YTM

Syntymävuosi: 1983

Puhelinnumero: 040 568 3777